zondag 3 mei 2015

De symbolische betekenis van dagelijkse dingen

We hebben allemaal wel van die dagen af en toe, waarop alles op rolletjes loopt, alle stoplichten groen worden juist als wij eraan komen en we in iedere winkel direct geholpen worden.
Op zo’n dag zijn we ‘in the zone’ en is onze timing perfect zodat we steeds op de juiste tijd op de juiste plaats aanwezig zijn.

Veel vaker werkt het anders. Worden de stoplichten juist rood en staan er lange rijen voor ons bij de kassa van de supermarkt. En wat we ook willen doen, het lijkt wel of we steeds worden tegengehouden…

Zo gauw we voor onszelf ontcijferen waardoor op sommige dagen alles zo gemakkelijk gaat, terwijl het op andere dagen allemaal maar niet wil lukken ~ kunnen we gericht stappen ondernemen omver van die ‘goede dagen’ in ons leven te brengen.

Voor mij heeft het vaak te maken met stress. Zolang ik relaxed alles kan laten gebeuren, lijkt het alsof alles vanzelf gaat. Zo gauw ik gestrest raak omdat dingen af moeten, het eigenlijk te druk is, afspraken nagekomen moeten worden; kortom zo gauw ik me laat meeslepen in de stress van het leven van alledag gaat opeens niets meer gemakkelijk…
De symbolische betekenis is dan dat het goed is om een stap terug te zetten, een keer diep adem te halen en opnieuw de prioriteiten vast te stellen.

Op die manier zijn er heel veel dagelijkse zaken die ons ook op het symbolische vlak iets te vertellen hebben…

Zo erger (!) ik me iedere keer dat ik aan mijn computer zit te werken aan mijn overvolle bureaublad ~ zonder dat ik het op kan brengen om er orde in te scheppen of het ‘op te ruimen’.
Symbolisch gezien staat de computer voor mijn denken, mijn ‘mind’. De symbolische boodschap is dan dat ik teveel aan mijn hoofd heb, zonder dat ik daar op dit moment iets aan kan veranderen.

Boodschappen gaan doen en dan, eenmaal in de supermarkt, niet meer weten wat we eigenlijk gingen halen? Dat kan vergeetachtigheid zijn, maar veel vaker heeft het ~ symbolisch gezien ~ te maken met dat we niet precies weten wat we op willen. Letterlijk. Dat kan gaan over een situatie, maar het ook gaan over waar we staan in ons leven en welke richting we ons persoonlijke pad willen geven…

Of wanneer onze auto ~ waar we hem ook parkeren ~ steeds weer precies in de ‘vuurlinie’ van overvliegende vogels terecht komt en we bezig blijven hem steeds weer te wassen. Symbolisch staat een auto voor ons lichaam; dat maakt dat de symbolische boodschap in dit geval te maken heeft met hoe goed we voor onszelf zorgen…

Wanneer we op deze manier naar gewone dingen in ons dagelijkse leven kijken, dan blijkt dat het ons altijd laat weten wat er nu precies aan de hand is zodat we dat wat we niet in ons leven willen kunnen veranderen.
.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten