zondag 17 mei 2015

Hectisch

In ons drukke leven lopen dingen niet altijd zoals we dat voor ogen hebben. We kunnen alles plannen, organiseren, proberen te controleren; en toch komt het regelmatig voor dat wat begon als een volledig haalbare, leuke onderneming, plotseling een hectische, overweldigende toestand wordt waar we niet zo gemakkelijk weer uit lijken te komen. Want van het één komt het ander; als het ene niet op tijd loopt, kunnen we het andere niet meer halen. En dan zijn er opeens ook nog allerlei andere ~ vaak niet eens hele grote ~ dingen die de hectische situatie steeds minder beheersbaar maken.

Het lijkt wel dat wanneer iets in ons leven ‘uit de hand loopt’, dat meteen ook op alle gebieden tegelijk gebeurt. En hoe hard we ook ons best doen om het ene op te lossen; wanneer we daarmee bezig zijn, gaat het andere toch net weer mis…

Ik betrap mezelf erop dat wanneer ik zo’n situatie dan eindelijk weer enigszins in de hand krijg en ik mijn eigen punt van balans weer terugvind ~ dat ik niets van alle dingen die ik door de jaren heen heb geleerd om me te helpen in balans te blijven heb gebruikt.
Zo gauw dingen anders gingen lopen dan ik in gedachten had, had ik een paar keer diep adem kunnen halen en kunnen bedenken waarom alles opeens anders zou lopen. Wat heeft me dat te vertellen?
Of ik had me even kunnen terugtrekken uit de situatie en kunnen mediteren.

Als de drukte maar door blijft gaan en alles steeds meer hectisch wordt, dan zou ik een reading kunnen doen met kaarten, of stenen. Ik zou iemand anders kunnen vragen een reading voor mij te doen om zo meer inzicht t krijgen in wat er nu werkelijk aan de hand is.
Of ik zou uit de hectiek kunnen stappen. Mijn plannen veranderen en alles wat allemaal verkeerd lijkt te lopen gewoon los kunnen laten…

Maar nee… Ik doe niets van dat alles. Ik blijf stug volhouden dat mijn oorspronkelijke plan leuk is; en haalbaar. En hoewel alles in het honderd loopt, hectisch is; en eigenlijk allang helemaal niet leuk meer is ~ blijf ik proberen dat wat ik voor ogen had ‘precies zó’ te doen.

Iedere keer weer.
Ik zou hopen dat ik ervan zou leren, maar dat lijkt niet zo te zijn.

En wat ik het meest jammer vind, is dat ik ~ wanneer ik er niet direct bij betrokken ben ~ precies weet hoe je zo’n overweldigende, hectische situatie in de kiem kunt smoren. Hoe ik alles wat ik door de jaren heen heb geleerd kan gebruiken om dat inzicht te krijgen waardoor ik er anders, meer productief, mee om kan gaan.

De enige manier om anders om te gaan met een drukke, hectische situatie die uit de hand dreigt te lopen, is daar bewust voor te kiezen. En wanneer dat lukt, dan hebben we een belangrijke levensles geleerd. En maken we ons leven een heel stuk gemakkelijker!
.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten