zondag 2 november 2014

Andere woorden

Mijn leraar Julian heeft vaak gezegd dat zolang je iets op tenminste drie manieren kunt uitleggen, dan kun je het iedereen duidelijk maken.

Het is iets wat bij mij altijd is blijven hangen. Ik heb door de jaren heen ook de wijsheid van zijn woorden ondervonden. Het is altijd zo dat wanneer je iets uitlegt en die ander begrijpt het niet, dan mis je op één of andere manier de aansluiting bij het referentiekader van die ander. Om die aansluiting toch te vinden is het soms genoeg om met een ander voorbeeld te komen. Of om het uit te leggen in andere woorden. In woorden die voor die ander beter te begrijpen zijn.

Op die manier gebruik ik soms woorden die misschien niet helemaal precies uitdrukken wat ik wil zeggen, maar die de ander beter een plaats kan geven. Ik kies er dan voor om het concept uit te leggen in plaats van hoe ik het nu precies zie. Zo is het begrip ‘beschermengel’ voor veel mensen veel toegankelijker, begrijpelijker, dan wanneer je het over je ‘spirituele gidsen’ hebt. En wanneer het concept gaat over spirituele helpers, dan kun je soms net zo goed, of zelfs beter, het woord ‘beschermengel’ gebruiken dan ‘(spirituele) gids’.

Het gekke is dat het nooit bij me is opgekomen dat hetzelfde principe geldt voor mijn innerlijke dialoog.
Al heel lang weet ik dat wanneer ik een oplossing zoek voor iets het een goed idee is om vijf mogelijke oplossingen te bedenken ~ of ze nu helemaal ideaal, of zelfs reëel zijn of niet ~ omdat dit een keuze geeft; en op die manier voorkomt dat ik mijzelf vastzet in mijn denken. Maar soms is het ook goed om dat wat het probleem lijkt te zijn eens in andere woorden te omschrijven…

Mijn leraar Julian zei vaak dat een probleem en obstakel is in de stroom naar een vantevoren vastgestelde uitkomst. In andere woorden, wanneer je het idee hebt dat je vantevoren al zeker weet hoe het één en ander gaat lopen, dan kun je voor verrassingen komen te staan en dat dan zien als een probleem…
De meest logische oplossing is om die vantevoren vastgestelde uitkomst even los te laten en te kijken wat het universum voor je in petto heeft.

Een andere manier om ermee om te gaan, is om dat wat we zien als probleem bewust in andere woorden uit te drukken. Om drie manieren te vinden om het probleem uit te leggen. Aan anderen, maar vooral ook aan onszelf. En wanneer we het dat in andere woorden zien, dan kan het zo zijn dat opeens de oplossing helemaal helder is!

Wanneer we een bekend concept (aan onszelf) vertellen in in andere woorden, verandert de impact.

Een goed idee om eens te proberen wanneer je ergens op vastloopt!

Meer over Julians lessen kun je vinden op: www.julianteachings.com
.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten