zondag 9 november 2014

Anders doen

Wanneer we dingen anders willen ons leven dan is het een goed idee om anders te denken over onszelf, over ons leven. Het is ook een prima plan om, zeker wanneer we niet direct zien wat we dan wel willen, of hoe we de veranderingen die we graag in ons leven willen waar kunnen maken; om dat wat er aan den hand is andere woorden te geven. Of dat nu gaat over de oplossingen waar we voor kunnen kiezen, of voor de obstakels waar we tegen aan lopen…
Maar uiteindelijk is er maar één manier om dat andere leven voor onszelf bereikbaar te maken; en dat is om anders te doen. Om andere stappen te zetten. En misschien wel het belangrijkste, om andere keuzes te maken. Andere prioriteiten te stellen. Je tijd anders in te delen.
Kortom, anders doen.

Maar hoe dan?
Hadden we het niet allang gedaan als we hadden geweten hoe we dat het beste konden aanpakken?

Dan blijkt dat als ik naar mijn eigen leven kijk, dan zijn er best veel dingen die ik iedere dag doe, waar ik iedere dag tijd aan besteed, die me bijzonder weinig opleveren. Zo zijn er dagen dat ik zo’n beetje ieder uur Facebook check. Interessant? Soms. Nuttig? Bijna nooit.
Een andere is dat ik vaak het idee heb dat ik continu bereikbaar moet zijn voor iedereen die me eventueel op dat moment wil spreken, teksten, chatten… In alle realiteit ben ik voor een paar mensen altijd bereikbaar, maar voor heel veel anderen mag dat best op tijden die mij (ook) uitkomen.
En voor ik het weet is het veel later dan ik dacht en heb ik geen tijd of energie meer om juist die dingen te doen die ik werkelijk belangrijk vind.

Als ik dan een week lang bewust ervoor kies om bijvoorbeeld mijn aanwezigheid op Facebook te beperken, dan kan ik opeens bergen verzetten!

De echte vraag is dan wat er werkelijk belangrijk is in ons leven en wat we eraan doen om dat ook uit te drukken. Dingen als onze gezondheid. De manier waarop we de stress van ons dagelijkse leven kwijtraken. De momenten waarop we tot rust kunnen komen…
Wat willen we voor onszelf bereiken? Waar willen we succesvol in zijn ~ en hoe definiëren we succes?

Wanneer we dingen in ons leven anders willen gaan doen, dan is het een goed idee om te kijken waar we geen (of veel minder) tijd aan kunnen geven. Daarnaast is het noodzakelijk om helder te krijgen wat wij zelf werkelijk belangrijk vinden en daarvoor te kiezen.
Het allerbelangrijkste is om het echt te gaan doen!
.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten