zondag 7 augustus 2016

Hier en nu


Op Facebook zag ik laatst een post langskomen die iets zei in de richting van dat het absoluut geen zin heeft om ons zorgen te maken over iets wat we in het verleden hebben gedaan (of juist niet hebben gedaan), of om bang te zijn voor iets wat mogelijk in de toekomst op ons pad zal komen…

Dat klinkt een beetje als een open deur intrappen, maar toch raken we daar vaak meer tijd en energie aan kwijt dan we zouden denken.
Bijvoorbeeld wanneer we onderweg naar huis met precies het goede antwoord op de proppen komen op iets wat iemand tegen ons zei toen we boodschappen deden. Of wanneer we ons zorgen maken wat we nou op de camping moeten doen wanneer het drie dagen achter elkaar zou regenen.

Het ene is al gebeurt en dat prachtige, gevatte antwoord kan dus alleen dienen als referentie voor de toekomst. Het andere kan ons gebeuren, maar misschien is het de hele tijd prima weer; dus totdat we in die situatie verkeren is het tijd- en energieverspilling om ons daar zorgen over te maken.
En wat deze twee voorbeelden gemeen hebben is dat geen van twee zich afspelen op dit moment. In het ‘hier en nu’.

Veel spirituele richtingen vertellen ons dat het een heel goed idee is om precies in het ‘hier en nu’ te leven. Om te stoppen ons zorgen te maken over het verleden of bang te zijn voor de toekomst. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan!
Misschien alleen al om het feit dat we plannen maken, afspraken maken (allebei in de toekomst), of omdat we terugvallen op iets wat gisteren of vorige week is gebeurt; iets wat op dit moment nog steeds speelt, of waar we morgen of volgende week weer mee verder willen.

Daarnaast is onze taal zodanig opgebouwd dat het lastiger is om ons leven helemaal in de tegenwoordige tijd uit te drukken. Zo zeggen we veel gemakkelijker: “Ik ga volgende week op pad om dit of dat te gaan doen” dan dat we zeggen “Ik heb het plan om volgende week dit of dat te gaan doen.”
Met de eerste zin plaatsen we ons in de toekomst ~ dus halen we onszelf uit het ‘hier en nu’ ~ terwijl de tweede zin ons helemaal in het ‘hier en nu’ laat blijven.
Of: “Ik heb gisteren zoveel plezier gehad toen ik…”, in plaats van “Ik geniet nog steeds van wat ik gisteren heb ervaren”. Want waarom zouden we die positieve energie van het plezier niet willen laten voortduren en blijven ervaren in het ‘hier en nu’?

Er zijn talen die juist andersom zijn opgebouwd, waar het heel lastig is om te vertellen wat we gisteren (of vorige week, vorige maand etc.) hebben gedaan, of wat we in de toekomst willen gaan doen. Die juist alles zien en uitdrukken vanuit dit moment. En er wordt gezegd dat dit helpt om meer in het moment te leven…
In het ‘hier en nu’.

Mandala van 'Womandala Me'  www.womandala.me

Geen opmerkingen:

Een reactie posten