zondag 30 maart 2014

Zomertijd

Vandaag is de zomertijd begonnen. Ik heb daar ieder jaar weer een beetje gemende gevoelens over. Aan de ene kant is het heerlijk dat het ’s avonds langer licht is; aan de andere kant heb ik er niets mee dat ik voor die langere avonden de hele zomer iedere dag een uur eerder moet opstaan…

De naam roept ook vraagtekens op bij me: zomertijd. Alsof de zomertijd een andere tijd is dan die andere, universele tijd die we dan ‘wintertijd’ noemen. Als ik heel eerlijk ben, dan heb ik wel iets vreemds met tijd. Ik ben eerder geneigd tijd te meten in dagen, in volle manen of nieuwe manen, of in seizoenen. De klok, met het verdelen van ieder etmaal in uren en minuten ~ daar ben ik niet zo goed in… En dan denk ik bij mezelf: “Zomertijd? Het is net lente!”
In het engels heet de zomertijd ‘Daylight Savings Time’. De tijd waarop we het daglicht sparen. Maar hoe kun je nou daglicht sparen?
Zoals Chief Seattle lang geleden al zei: “Hoe kun je de wind bezitten?”

Wat de zomertijd wel doet is dat het afrekent met de laatste restjes ‘winter-energie’. Want nu het ’s avonds langer licht is, wordt het zaak daar ook van te genieten! En daardoor richten we ons opeens veel meer op activiteiten, op het ‘naar buiten gaan’; het ‘bezig zijn’. Of dat nou een avondwandeling is, sporten, of gewoon genieten in een luie stoel in de tuin.

Daarmee wordt de overgang naar de zomertijd één van die punten in het jaar waarop de energie en hoe we die energie ervaren een duidelijke omslag heeft van het oude naar het nieuwe. In zekere zin een beetje vergelijkbaar met Nieuwjaar op 1 januari begint vandaag een nieuwe tijd; de zomertijd.
En net zoals met Nieuwjaar, geeft dat ons een mogelijkheid om te overdenken en te kiezen wat we in deze ‘nieuwe tijd’ willen gaan doen. Waar willen we ons op richten? Wat willen we deze maanden van zomertijd bereiken? Wat willen we in ons leven brengen?

Dat maakt vandaag een perfecte dag om eens voor onszelf na te gaan wat onze grootste, diepste wens is voor onszelf ~ niet gezin, familie, baan, etc., maar voor ons Zelf.
En om dan ervoor te kiezen dat een prioriteit te maken in ons leven ~ of niet…

Ik wens jullie allemaal een fijne zomertijd! Met lange avonden, vroege ochtenden en heel veel vervulde wensen!
.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten