zondag 2 maart 2014

Sleutels

Bovenop de kast ligt een bos sleutels waarvan de deuren en ramen verdwenen zijn. Het is een bonte mengeling; grote en kleine sleutels, stersleutels en de piepkleine raamslotsleutels waarvan sommigen apart met nagellak gemerkt zijn om aan te geven bij welke ramen ze hoorden. De oudste sleutels zijn aan mij overgedragen toen ik hier kwam wonen al bijna dertig jaar geleden; de nieuwste sleutel toch alweer een paar jaar oud.

Het is nu een sleutelbos zonder doel. Of tenminste, zo lijkt het op het eerste gezicht.
Maar terwijl ik met de sleutels zit te spelen, dringt het tot me door dat dit letterlijk sleutels naar mijn verleden zijn…

Van de stersleutel uit de oude achterdeur van het originele huis, tot de sleutels van het slot wat ik niet zo lang geleden heb vervangen heeft ieder van de sleutels een verhaal.
En met al die verhalen komen ook andere herinneringen terug. Er is veel gebeurt in die bijna dertig jaar! Dat maakt deze sleutelbos ook heel symbolisch. Een soort van prentenboek in sleutelvorm ~ een manier om toegang te krijgen tot momenten uit mijn verleden met alles wat er toen speelde.
Gebeurtenissen die allang voorbij en afgesloten zijn, maar ook dingen die nog steeds invloed hebben op mijn leven. Hoe langer ik met de sleutels zit te spelen, des te interessanter worden de kijkjes in het verleden…

Iets wat ook boeiend is ~ ik krijg voor die hele bos sleutels uit het verleden maar één sleutel terug. Een sleutel naar de toekomst. Een sleutel die staat voor een frisse start; een nieuwe cyclus van het leven.

Het geeft aan dat veel aspecten uit het verleden me hebben gevormd tot wie ik nu ben, maar de toekomst is gewoon één stap vooruit; één nachtje slapen, één beslissing tegelijk.
Het verleden is iets wat stukje bij beetje is opgebouwd; de toekomst hoeft niet allemaal ineens te komen. Sterker nog, door maar één stap tegelijk te nemen, staan we meer open voor nieuwe mogelijkheden, boeiende avonturen die door het Universum op ons pad gebracht worden ~ en waar we zelf nou nooit aan hadden gedacht of over hebben durven dromen…

Ik ben wel nieuwsgierig; als ik hier nu weer zit over vijf, of tien, of dertig jaar ~ heb ik dan maar één sleutel om toe te voegen aan die bos sleutels naar mijn verleden? Of heb ik dan opnieuw een bos sleutels naar weer andere voorvallen uit mijn leven?
.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten