zondag 9 maart 2014

Comfortabel

De afgelopen weken heb ik ontdekt dat wat het leven voor mij comfortabel maakt, hele andere dingen zijn dan ik ooit had verwacht.

Waar ik altijd dacht dat de warme douche, de vele zenders op TV, een goed bed, de dagelijkse warme maaltijd etc. het leven comfortabel maken, blijkt dat het andere dingen zijn die ik werkelijk mis wanneer ik ze even niet heb.
Zo ben ik erachter gekomen dat ~ in ieder geval voor een poosje ~ alleen maar een kraan met koud water voor mij geen enkel probleem is. Washandjes en zeep werken prima! En nu de TV alweer een week of drie niet eens is aangesloten, merk ik dat ik ook die eigenlijk niet mis. Zelfs wanneer ik wel alle faciliteiten in de keuken tot mijn beschikking heb, eet ik vaak salades ~ dus niet echt die ‘warme maaltijd’; en dus ook daarin is er nauwelijks een gemis…

Aan de andere kant zijn er dingen die wel degelijk afdoen aan hoe comfortabel ik me voel. Zoals volledige uit mijn eigen ritme moeten stappen. Als uitgesproken avondmens doe ik het ’s ochtends graag kalm aan. Wanneer ik dan om zeven uur ’s ochtends fit en fris aanwezig dien te zijn; dat is iets wat ik wel kan, maar wat me ook erg veel energie kost.
Een andere is dat er continu mensen om me heen zijn waardoor ik geen eigen plekje meer heb om me even terug te trekken. Zelfs wanneer het allemaal hele lieve mensen zijn die zich enorm voor me uitsloven, blijft dat iets wat wel degelijk afdoet aan hoe comfortabel ik me voel.
Ook blijk ik nogal ‘temperatuurgevoelig’ te zijn. Frisse lucht is prima, maar daar kun je ook heus genoeg van hebben wanneer dit betekent dat je met een jas aan in je huis moet zitten om warm te blijven. Het is iets wat je verwacht wanneer je gaat kamperen ~ maar niet wanneer je gewoon thuis bent…
Misschien wel het meest onverwachte ‘gemis’ is dat van een spiegel. Nu ben ik niet iemand die dagelijks uren voor de spiegel doorbrengt, desalniettemin heb ik ontdekt dat als die spiegel er even niet is, dat toch afdoet aan hoe ik me voel.

Al met al gaat het voor mij dus voornamelijk over mijn ‘eigen plek’ en mijn ‘eigen ritme’, wanneer ik kijk naar hoe comfortabel het leven is. De rest komt ~ in ieder geval voor mij ~ op de tweede plaats.
En dat maakt het voor mij dan weer gemakkelijker om mijn prioriteiten te stellen ~ ook wanneer ik mezelf weer met alle luxe kan omgeven!.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten