zondag 6 april 2014

Chaos

Het lijkt erop dat alles om ons heen in een zekere staat van chaos verkeerd.
Mensen reageren chaotisch in het verkeer. Als ik kijk naar hoe ik boodschappen doe, dan betrap ik me erop dat ik de paden van de supermarkt meerdere malen moet bezoeken omdat ik de eerste keer dat ik erdoorheen liep naar andere dingen keek dan naar dat wat ik daadwerkelijk nodig heb. En ook in huis lijken de orde en regelmaat van voorheen ver te zoeken…

Wanneer werkelijk alles om ons heen in zekere mate chaotisch lijkt, dan is er misschien toch iets anders aan de hand… Kan het zijn dat onze omgeving gewoon niet meer voldoet aan onze verwachtingspatronen? Lopen de dingen zo vaak zo anders dat we moeite krijgen met plannen? En de plannen die we maken lopen dan weer zo anders dat ze niet meer lijken op wat we eigenlijk in ons hoofd hadden?
Dan zou het kunnen zijn dat we naar die chaos mogen kijken vanuit een nieuw perspectief.

Wat wij zien als chaos is vaak een aaneenschakeling van onverwachte gebeurtenissen. Zelfs wanneer het gaat om dingen die niet zijn opgeruimd; zoals iets simpels als speelgoed. Onze realiteit past niet meer bij onze verwachtingen. Sterker nog; de realiteit die we tegenkomen en onze verwachtingen lijken met elkaar te botsen ~ waardoor we de bestaande realiteit als chaotisch gaan bestempelen.
Aan de andere kant; misschien zijn het onze verwachtingen die niet meer kloppen. Mogelijk zijn onze verwachtingen te star en houden ze de stroom van het leven tegen. Zou het kunnen zijn dat we al een poosje seintjes krijgen dat het goed is om wat meer flexibel te zijn? Om wat meer mee te bewegen met wat er op ons pad komt en ons wat minder druk maken wanneer dat anders is dan we dachten of hadden gepland?

Er is een perspectief dat toont dat wat we al gauw bestempelen als chaos ook gezien kan worden als ‘orde en regelmaat in beweging’. Dat zou betekenen dat we misschien een beetje vast zijn komen te zitten in onze verwachtingspatronen en dat het nu de tijd is om dat allemaal een beetje los te gaan laten…
Misschien zelfs wel om al die dingen die we ‘zeker weten’ opnieuw onder de loep te nemen en zo te kijken of dat wat we ‘zeker weten’ ook daadwerkelijk waar is. Of het deel uitmaakt van de bestaande realiteit.

Chaos, hoewel het ongemakkelijk is, is een teken dat we op weg zijn naar een nieuwe realiteit ~ een realiteit waarin alles meer in beweging is dan we dachten.
Dat is niet ‘goed’ of ‘slecht’; dat is gewoon even wennen…
.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten