zondag 29 december 2013

Loslaten

Er is geen term of gezegde die me zo tegenstaat als ‘loslaten’. Het lijkt wel of iedereen die ons advies geeft ons vertelt dat we dingen moeten loslaten. Wat ze er niet bij vertellen is hoe dat dan werkt, waarom ik juist dat zou loslaten en, misschien wel het belangrijkste, wat het me oplevert. ‘Tuurlijk, wanneer je de dingen die je in de weg zitten loslaat en ze uit je leven verdwijnen… Vaak is de andere kant van het verhaal dat die dingen juist in je leven zijn gekomen met een reden. Dat kan een logische reden zijn (geweest), een emotionele reden ~ of een reden die te maken heeft met onze levenslessen; met andere woorden, we mogen er iets van leren.
Hebben we die les nog niet geleerd, dan kunnen we loslaten wat we willen, maar dan is de kans groot dat hetgeen wat we graag uit ons leven willen hebben niet zo één, twee, drie verdwijnt…

Voor mij is het loslaten van dat wat ik niet meer nodig heb belangrijk om zo ruimte te creëren voor nieuwe dingen in mijn leven. Dus wanneer ik graag nieuwe dingen in mijn leven wil brengen, begin ik met te kijken wat ik op Marktplaats kan zetten. Letterlijk het verkopen van items die ruimte innemen, zodat mijn eigen ruimte leger wordt.
Het grappige is dat met de items die mijn huis verlaten, ook mijn persoonlijke ruimte, mijn innerlijke ruimte, steeds meer opgeruimd raakt, waardoor er ook in mijn innerlijk ruimte komt voor nieuwe dingen, nieuwe ervaringen.

Het blijkt iedere keer weer dat de dingen waar we ons mee omringen in onze leefomgeving zelf ook een behoorlijke lading vasthouden. Goede en slechte herinneringen; soms alleen maar dat die kast of stoel daar al eeuwig staan waardoor er geen beweging meer is…
‘Loslaten’ hoeft dan niet eens te betekenen dat je het verkoopt; misschien is het al voldoende om je inrichting te veranderen en zo bewust een nieuwe beweging in gang te zetten.

Dat is wat dat ‘loslaten’ eigenlijk over gaat. Om nieuwe beweging in je leven te brengen.
Dat kan door letterlijk dat wat je niet meer nodig hebt te verkopen of weg te geven; maar het kan ook door anders met je ruimte om te gaan ~ door bewust een nieuwe beweging te creëren. En met die nieuwe beweging in je leefomgeving zul je merken dat er ook weer ruimte komt voor nieuwe ervaringen in je innerlijke ruimte!
.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten