zondag 25 augustus 2013

Wat denk jij over jezelf?

Het geeft inzicht wanneer we zien hoe we over onszelf denken. Zijn we bereid om werkelijk te zien wie we zijn en ons op die manier een helder en volledig beeld te vormen van wie we zijn? Of denken we meer in globale termen, aan de oppervlakte om zo ~ bewust of onbewust ~ voorbij te gaan aan issues die we misschien met onszelf hebben?

Belangrijker is wat we over onszelf denken.
Wanneer we denken dat wij unieke, waardevolle, liefhebbende, uitgesproken, capabele mensen zijn met een goed ontwikkeld sociaal bewustzijn, terwijl we ons persoonlijke pad op onze eigen manier bewandelen ~ dan is de kans groot dat we behoorlijk goed met onszelf in balans zijn.
Zeker als we dat wat we over onszelf denken ook werkelijk geloven...

Maar luisterend naar ons innerlijke dialoog, komt het vaak voor dat we er hier en daar een ‘maar’ tussen plakken. Ik ben uniek, maar doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Ik ben waardevol, maar er zijn zoveel mensen die beter zijn dan ik. Ik ben liefhebbend, maar ik snap soms niet wat hij/zij in me ziet. Ik ben uitgesproken, maar wat heb ik nou te vertellen? Maar er zijn zoveel mensen die dat beter kunen dan ik...
Om een paar voorbeelden te geven.

Iedere keer dat we dit doen in ons innerlijke dialoog, maken we onszelf ‘minder’.
Het geeft vaak aan dat we wel denken dat we uniek en waardevol zijn, maar dat we dat eigenlijk ~ diep in onszelf, in ons onderbewustzijn ~ niet geloven.
En dat is jammer, want dat houdt ons tegen om echt te kunnen zijn wie we zijn!

De redenen om niet te geloven wat we over onszelf denken zijn heel persoonlijk en hebben vaak te maken met wat we hebben meegemaakt of gehoord ~ wat ons verteld is ~ in de eerst 6 jaren van ons leven.
Het is goed om ons te realiseren dat we daar afscheid van mogen nemen. Dat we opnieuw mogen kijken naar die tijd, die gebeurtenissen, dat wat ons verteld is ~ om het nu te staven aan de feitelijke waarheid. Dan blijkt vaak dat wat we in ons diepste zijn over onszelf geloven, allang niet meer past bij onze persoonlijke waarheid als volwassene.

Hoe meer we ons op die manier bewust worden van wat we over onszelf denken en geloven, des te krachtiger staan we in de wereld.
.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten