zondag 24 juli 2016

Nattigheid


Op het platte dak van de buren staat na elke regenbui een flinke laag water. Komt omdat de regenpijp niet op het laagste punt van het dak zit; iets wat ooit ~ lang voordat mijn buurman er kwam wonen ~ bij een verbouwing verkeerd is gegaan.
In mijn gedachten is het een vijvertje en er zijn dan ook dagen dat ik vanuit mijn bovenraam toch even kijk of er geen ‘guppies’ in rondzwemmen. Maar nee, het enige dat er met dit warme zomerweer in rondzwemt zijn muggenlarven…

Dat maakt dat ik bij het geringste zomerbuitje ~ of af en toe een ‘zomerplensbui’ ~ nattigheid voel. Temeer daar ik geen groot liefhebber ben van muggen die met hun hoge toon om mijn hoofd heen vliegen ’s nachts en er dan altijd in lijken te slagen toch een stukje onbeschermde huid te vinden voor hun vampiersmaal.

Op hun beurt voelen die muggen misschien ook wel nattigheid wanneer mijn moordzucht de overhand krijgt na aanhoudend gezoem en meerdere muggenbeten…

Maar de nattigheid, de relatief vochtige atmosfeer laat alles in de natuur bijna uit zijn voegen barsten ~ niet alleen de muggenpopulatie. Overal groeit alles ‘als kool’! En wanneer dat niet regelmatig wat gesnoeid wordt, is het gemakkelijk om te zien hoe snel de natuur haar ruimte inneemt ~ en ‘onze’ ruimte overneemt. Zelfs in de stad.
Wat voor ons idee misschien niet zo’n mooie zomer is ondanks de aangename temperaturen, is voor de natuur een perfecte zomer van ongebreidelde groei en bloei.

Dat zou reden mogen zijn voor ons om ‘nattigheid te voelen’. Want het lijkt erop dat de veranderingen in het weerpatroon blijvend zijn. Dat mogelijk onze zomers ~ en zelfs onze winters ~ natter en warmer worden.
We horen tenslotte al jaren over klimaatveranderingen; en het gaat er een beetje op lijken dat dit natter en (relatief) warmer wordt voor ons. Met alles wat daarbij komt kijken.

Natter weer kan het lastiger maken om de traditionele oogsten binnen te halen. Om te hooien. Om de maïs of de aardappelen ‘van het land’ te krijgen. Maar ook groente- en fruitoogsten kunnen erdoor in de problemen komen.
Dan kun je de nattigheid al voelen ~ dat betekent hogere prijzen op de markt en in de winkel.

Het zijn allemaal veranderingen die ieder heel klein beginnen, maar die toch grote en verstrekkende gevolgen hebben.
En het kunnen seintjes zijn aan ons dat het tijd wordt dat we ons leven op een andere manier gaan leven. Niet zozeer ‘terug in de tijd’, maar eerder in een betere balans met de natuur en met het weer.

In een betere balans met onszelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten