zondag 28 februari 2016

Het licht


7.00 uur vanmorgen.
De buurman komt thuis. Er is genoeg licht om te weten dat de zon al op is.
En twee poezen komen mij van deze heuglijke feiten op de hoogte brengen.
Of ik niet al wil opstaan? Het is al licht tenslotte…

Ik ben niet zo’n ochtendmens.
Aan de andere kant ben ik wel erg gesteld op het licht. Op daglicht, op de zon, maar ook op maneschijn. Mooie lampjes en kaarsenvlammetjes; het vuur in de open haard. En soms kan ik ademloos blijven staan kijken wanneer er op een zomeravond vuurvliegjes te zien zijn!

En dan is er het Licht. Het Spirituele- of Geesteslicht. Het Licht van de Bron…

Welke vorm van licht je ook aanspreekt, het is onlosmakelijk verbonden met de cyclus van het leven.
Van ons dag- en nachtritme, naar het ritme van de maan die iedere vier weken groeit en afneemt; naar het ritme van de seizoenen met de lange zomerdagen en de donkere wintertijd.
Meer persoonlijk zien we ons levenslicht bij onze geboorte, om aan het einde van onze levensreis terug te keren naar het Licht; naar de Bron.

Deze cirkel van licht en donker zijn als een groot ‘uurwerk’ waarin de steeds grotere cirkel allemaal blijven bewegen en zo de seconden, de uren, de dagen en weken aangeven. Met een cirkel die de groeiende en afnemende maan toont en één die de zon en de planeten laat zien.
En wij draaien mee in dat grote uurwerk met onze eigen cirkel, ons eigen ritme en ons eigen licht. Wij bewegen door de dagen en nachten, de maancycli, de seizoenen. Wij bewegen op onze eigen manier, op onze eigen tijd, in ons eigen ritme langs de cirkels van de planeten…
En uiteindelijk worden we ons bewust van het verlangen naar dat andere Licht. Dat allesomvattende Licht; het Licht van de Bron.

Wanneer dat verlangen groot genoeg wordt in ons en het ‘uurwerk van de cirkels van licht’ de poort voor ons opent naar die ultieme cirkel van Licht, dan kunnen we ervoor kiezen om voor een tijd in dat Licht te bewegen…

Maar vanmorgen ~ hoewel het al licht was en tot niet geringe teleurstelling van de poezen ~ liepen mijn persoonlijke cirkel van licht en de cirkel van dag en nacht nog niet synchroon. Met andere woorden, ik heb ervoor gekozen me nog een keer om te draaien; om op te staan in het wat vastere licht dat wat later op de morgen is. Om te genieten van de middagzon en uit te kijken naar de zonsondergang vanavond.

Het ene licht is niet beter of minder goed dan dat andere Licht. Waar het om gaat is dat we op onze eigen manier, op onze eigen tijd, volgens ons eigen ritme door die cirkels, om cirkels, om cirkels van licht bewegen.
.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten