zondag 17 augustus 2014

Wekkers

Iedereen is wel bekend met het gebruik van een wekker. Vaak omdat we op een bepaald moment moeten opstaan om op die manier op tijd op ons werk, school of andere afspraken te verschijnen. Tegenwoordig is zo’n wekker meestal digitaal en we kunnen dus gewekt worden door een variĆ«teit aan geluiden die al dan niet vergezeld gaan van automatische verlichting van onze ruimte. Bijna allemaal hebben ze behalve een uit knop ook een sluimerstand die het signaal afzet voor een aantal minuten zodat we even op ons gemak wakker kunnen worden, zonder de kans te lopen ons te verslapen.

En waar we die wekker zelf instellen op de tijd die voor ons het prettigste is, zelf bepalen op welk tijdstip we wakker geschud willen worden; zo heeft ook het leven ‘wekkers’ die ons wakkerschudden.

Vaak zijn dat gebeurtenissen die ons raken. Dat kan een gebeurtenis zijn waar we zelf heel nauw bij betrokken zijn, maar dat hoeft niet. Het kan ook iets zijn wat ergens anders in de wereld gebeurt met mensen die we niet persoonlijk kennen. Het kan zelf sites zijn wat met dieren gebeurt ~ huisdieren of dieren in het wild ~ of met de natuur. Met Gaia…
Wat het ook is, het is altijd iets wat ons op een onverwachte manier zo raakt dat het ons aanzet even een pas op de plaats te maken. Iets wat ons uitnodigt om eens op een andere manier naar ons eigen leven te kijken. En bijna altijd komen er dan vragen naar boven die bedrieglijk eenvoudig lijken, maar zelden gemakkelijke antwoorden hebben…
Zoals:
Wat doe ik in mijn leven waar ik blij van wordt?
Wat doe ik om mijn dromen waar te maken?
Wat zijn mijn excuses om de dingen die ik graag wil doen toch niet te doen?
Wat maakt het okay om de dingen die ik persoonlijk belangrijk vind uit te stellen?
Wat moet er in mijn leven gebeuren voor ik daarmee aan de slag ga?

Net zoals bij de wekker die ’s morgens afgaat, hebben ook deze levenswekkers een sluimerstand. Wanneer zoiets gebeurt dat ons raakt, dan kunnen we ook gewoon een keer diep ademhalen en doorgaan met ons leven zonder onszelf af te vragen waarom er iets in ons, of in ons leven ons wil wekken. Wakker wil schudden…

Aan ons de keus om te blijven sluimeren of ons af te vragen waarom we worden gewekt. Wat is het werk dat we nog mogen doen? Wat is de afspraak die we misschien wel met onszelf gemaakt hebben voordat we ons dat bewust waren? En hoe mogen we dat in ons leven vormgeven?

Ben jij al wakker?
.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten