zondag 10 augustus 2014

Vrijheid

Het is iets wat we allemaal willen; vrijheid. Waar dat zo’n 60 jaar geleden misschien voornamelijk impliceerde ‘de vrijheid van onderdrukking’, gaat dat tegenwoordig heel erg over de vrijheid te kunnen zeggen wat we willen, de vrijheid te kunnen doen wat we willen, de vrijheid om zo te leven als wij willen.

Het lijkt dan ook, wanneer je om je heen kijkt hoe ‘vrijheid’ wordt bekeken, dat het gaat over een ‘niets moet en alles mag’ perspectief. En hoewel dat zo op het eerste gezicht een hoge mate van vrijheid met zich meebrengt, vraag ik me weleens af of dat ook werkelijk zo is.

Het probleem met dit concept is dat wanneer we alles mogen zeggen en doen, precies zoals wij dat willen op dat moment ~ dat niet ook meteen inhoudt dat we dit ook moeten doen.

“Ja, maar ik mag toch gewoon zeggen wat ik vind en wat ik voel?”

Dat klopt. En dat mogen anderen ook.
En dan is het dus zaak om binnen je eigen gevoel van vrijheid, niet die ander te kwetsen. En misschien wel het allerbelangrijkste; dat we die ander in hun gevoel van vrijheid respecteren wanneer zij zeggen en vinden wat ze voelen en wij het daar niet mee eens zijn.

Met andere woorden, vrijheid komt met verantwoordelijkheden.
Iedereen heeft de vrijheid om te zeggen wat hij of zij vindt, maar wanneer je daar een actie aan verbindt omdat en ander het er niet mee eens is, dan ben je wel degelijk verantwoordelijk voor die actie. En zelfs wanneer je je op zo’n manier uitdrukt dat het kwetsend is voor een ander, dan is ook dat iets waar jij verantwoordelijk voor bent.

Dat zou zelfs Karmisch kunnen zijn en op die manier weer ~ nu als levensles ~ bij je terug kunnen komen…

Voor mij is ‘vrijheid’ heel erg verbonden met ‘onafhankelijkheid’. Is vrijheid de mogelijkheid mijn eigen leven op mijn manier te kunnen leiden, zonder daarin afhankelijk te zijn van een ander. Niet meer dat stemmetje in mijn achterhoofd dat eigenlijk nog steeds wacht op toestemming om iets wel of niet te doen. Niet meer wachten tot me iets gegeven wordt ~ wat ik misschien nodig heb ~ maar die dingen doen die dat wat ik nodig heb in mijn leven op mijn pad brengen.
Mijn vrijheid is daarin verbonden met het absolute vertrouwen dat wat ik echt nodig heb er ook altijd voor me zal zijn…

Dit betekent dat ik volledig verantwoordelijk ben voor mijn leven; voor wat ik doe, wat ik zeg (en hoe ik dat zeg). Maar ook voor wat ik uitgeef en wat ik daarvoor terugkrijg.
Mijn keuzes, mijn verantwoordelijkheid, mijn vrijheid.
.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten