zondag 9 augustus 2015

Het huis van onze gedachten

Het symbool voor ons denken, onze gedachten, is een huis. En vaak is het niet zomaar een huis, het is een huis zoals ons onderbewustzijn dat creëert. Het is dus, van een symbolisch perspectief, een ‘droomhuis’; het huis wat we ons, in een ideale wereld zouden wensen…

Wanneer we dan kijken, bijvoorbeeld in meditatie, hoe dat huis eruit ziet ~ dan geeft dat aanwijzingen hoe we over onszelf en ons leven denken. Hoe we onze ruimte innemen. Hoe we onze omgeving ordenen.
Maar het laat ook zien of we anderen gemakkelijk binnen laten, we de wereld om ons heen naar alle kanten kunnen zien en dat soort dingen.
De CD ‘Meditaties voor je Zelf’ laat door middel van geleide meditaties zien hoe dat voor jou in elkaar zit.
http://www.cheiron-wellness.nl/meditaties.html

Maar terug naar het huis van onze gedachten…
Waar dat aan de ene kant vanuit ons onderbewustzijn vorm krijgt, mogen wij dat zelf vorm geven in ons daadwerkelijke huis. Dat betekent dat waar het huis van onze gedachten laat zien hoe ons ‘werkelijke zelf’ denkt en in elkaar zit; laat het huis waarin we wonen en leven zien hoe we dat in ons dagelijkse leven vormgeven.

Bijvoorbeeld, in het huis van onze gedachten blijkt dat we onze eigen ruimte naar behoren beschermen. Maar in ons dagelijkse leven doen we weliswaar de voordeur netje op slot, maar staat de achterdeur altijd open… Nu kunnen we daar een goede, praktische reden voor hebben, maar vaak zijn dat soort dingen wel iets om over na te denken.

Op die manier heeft het huis van mijn gedachten een mooie, lichte, ruime meditatiezolder.
In het dagelijkse leven valt meteen op dat mijn hele huis waarschijnlijk kleiner is dan die meditatiezolder in mijn ‘droomhuis’. Maar op zich maakt dat niets uit. Wat wel uitmaakt is dat de zolder van mijn huis door de jaren heen helemaal tjokvol gepakt is met van alles en nog wat; tot het punt dat je je er nauwelijks meer kunt bewegen ~ laat staan gemakkelijk kunt gaan zitten mediteren (als je dat zou willen).

Het vertelt mij dat ik juist dat stuk van mijn denken waar ik stilte en rust zou willen vinden ~ mediteren ~ helemaal vol heb gezet met stukken van mijn dagelijkse leven waarvan ik op dat moment eigenlijk even niet weet wat ik ermee moet. Dingen die ik niet meer gebruik, maar die ik, om één of andere reden, toch nog heb willen bewaren…

En het grappige is, dat zo gauw we ons ‘echte’ huis meer in overeenstemming brengen met dat huis van onze gedachten, we niet alleen meer ruimte krijgen, maar ook weer een heldere kijk op ons leven krijgen!
.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten