zondag 18 januari 2015

Verzameling

Als kind, op vakantie bij zee, ben ik een schelpenverzameling begonnen. En iedere schelp die ik vond was mooi genoeg om daar deel van uit te maken. Dit betekende dat die verzameling binnen een paar dagen al enorm was gegroeid… Op aandrang van mijn ouders zijn in eerste instantie alleen de hele schelpen gebleven. En twee weken later heb ik alleen de allermooiste uitgezocht om mee te nemen naar huis.

De schelpen zijn alweer heel lang verdwenen. Ik vind ze nog steeds prachtig wanneer ik wandel langs de vloedlijn, maar ik heb niet meer de behoefte ze ook allemaal te verzamelen.

In plaats daarvan zijn stenen gekomen.
Eerst kiezelstenen. Daarna de agaatjes of zelfs kleine fossieltjes die je soms in het grind kunt vinden. En gaandeweg is de verzameling veranderd in een verzameling stenen die ik kan gebruiken in de sieraden die ik maak. (Die kun je zien op: www.taliswoman.me ) Het is een verzameling die zo stilletjes aan steeds groter wordt.

Het is iets wat we bijna allemaal wel doen; verzamelen.
Misschien niet zozeer in de zin van een verzameling zoals schelpen, stenen, postzegels, antiek, etc. Maar vaak wel in de zin dat we die dingen om ons heen verzamelen waarmee we ons graag willen omringen. Dingen waar we ons prettig bij voelen. Dingen die belangrijk voor ons zijn, om welke reden dan ook. Daar is helemaal niets mis mee; tenminste, zolang dat waar we ons mee omringen nog steeds werkelijk past bij wie we zijn. Of misschien wel bij het punt op ons persoonlijke pad waar we ons op dit moment bevinden…

En soms is het een goed idee om dat wat we hebben verzameld opnieuw te bekijken om te zien of het nog steeds die ‘toegevoegde waarde’ heeft in ons leven. Om te zien of het echt alleen die allermooiste ‘schelpen’ zijn en er geen kapotte tussen zitten. Om te kijken of het tijd is om van kiezelstenen te veranderen naar fossielen of edelstenen.

Hetzelfde geldt voor de energie die we om ons heen verzamelen. Voelen we ons daar nog steeds prettig bij? Of is het tijd om ook daar eens een frisse wind door te laten waaien en alleen die energie in onze ruimte te houden die past bij wie we nu zijn. Bij dit punt op ons pad.

Iedere keer dat ik de energie bekijk die ik in de loop van een aantal maanden om me heen heb verzameld, ben ik verbaasd van hoeveel energieën ik me helemaal niet bewust was. Vaak zijn er veel meer specifieke energievormen die zich in mijn ruimte hebben verzameld; veel meer dan ik in mijn ruimte wil hebben.
Dat is dan dus het moment om op te ruimen en alleen de allermooiste delen van de verzameling die het beste bij mij passen te behouden.
De rest mag terug naar waar ze vandaan gekomen zijn…
.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten